Vizita de răspuns a reprezentanților din Estonia: un pas semnificativ în modernizarea curriculei în domeniul Securității Informaționale pentru UTM

Ana BAUM, manager de proiect, și Emily RIDAL, asistent manager de proiect, de la Tallinn University of Technology, Estonia, au efectuat o vizită la Universitatea Tehnică a Moldovei, marcând un moment crucial pentru Academia de Securitate Cibernetică aflată în curs de înființare, dar și procesul de modernizare a curriculei în domeniul Securității Informaționale la UTM.

Vizita acestor reprezentante de seamă estoniene este rezultatul dialogului demarat în cadrul recentei vizite a prorectorului pentru Digitalizare al UTM, dr. Dinu ȚURCANU, în Estonia, din postura sa de coordonator strategic al Academiei de Securitate Cibernetică. În cadrul acelei delegații, Universitatea din Tartu „Centru Delta” și Tallinn University of Technology au fost surse de inspirație, oferind modele de succes și bune practici în domeniul securității cibernetice. Astfel, s-a conturat posibilitatea unui parteneriat între UTM și instituțiile estoniene pentru consolidarea capacităților de instruire pe segmentul Securității Cibernetice.

Având la bază o pregătire temeinică în domeniul securității informaționale, noua entitate – Academia de Securitate Cibernetică de la UTM a obținut un grant în valoare de 700 mii de dolari ai Google, destinate dezvoltării academiei ca nucleu național de securitate cibernetică. Acest grant a fost oferit în calitate de suport esențial pentru intensificarea instruirii, inovației și promovării celor mai bune practici în domeniul securității cibernetice.

În cadrul vizitei curente, Ana BAUM și Emily RIDAL au avut o întrevedere cu rectorul UTM, prof. univ., dr. hab. Viorel BOSTAN, prorector digitalizare dr. Dinu Țurcanu, Gabriela Ojog, Director Executiv Fundația pentru Dezvoltare din Republica Moldova, coordonator al grantului Google oferit Academiei de Securitate Cibernetică a UTM, Michelle Iliev, Education & Workforce Team Lead, proiectul Tehnologiile Viitorului, dr.conf. Dumitru Ciorbă, decan Facultatea Calculatoare, Informatică și Microelectronică (FCIM), dr.conf. Lilia Sava, decan Facultatea Electronică și Telecomunicații (FET), dar și cadre didactico-științifice și studenți/masteranzi ai respectivelor facultăți. Scopul întâlnirii a fost colectarea de informații pentru a determina suportul și consultanța necesară în procesul de modernizare a curriculei universitare în domeniul Securității Informaționale.

Discuția s-a axat în principal pe schimbul de idei referitor la planurile și conținutul curricular existent în domeniul securității cibernetice atât la UTM, cât și în instituțiile de învățământ similare din Estonia. Rectorul UTM a punctat importanța înființării Academiei de Securitate Cibernetică, evidențiind imperativitatea adaptării și implementării unor programe educaționale relevante și actuale pentru a răspunde nevoilor pieței muncii.

Un alt aspect important discutat a fost calificarea profesorilor în domeniul securității cibernetice. Prorectorul pentru digitalizare a subliniat angajamentul UTM, în cadrul grantului Google de a investi în dezvoltarea profesională a cadrelor didactice prin programe de training și schimburi de experiență la nivel internațional.

Reprezentantele estoniene și-au exprimat interesul și entuziasmul pentru colaborarea între cele două țări în dezvoltarea curriculară și schimbul de experiență în domeniul vital al securității cibernetice. Întâlnirea a culminat cu promisiunea părților privind susținerea unui continuu dialog și cooperare pentru a aduce contribuții semnificative în evoluția și dezvoltarea educației în securitatea, atât în Moldova, cât și în Estonia.

Această vizită constituie un pas important în consolidarea colaborării internaționale în domeniul educației în securitatea cibernetică, cu deschidere către schimbul de experiență, procesul de cercetare, cunoștințe și bune practici între universități și cele două țări. Astfel, se conturează un viitor promițător pentru

educația în securitatea cibernetică, oferind elevilor și studenților cunoștințele și abilitățile necesare pentru a face față provocărilor digitale ale secolului XXI.